Suydersee en de social media challenge
In februari 2021 werd de Social Media Challenge Suydersee Dronten gehouden. Aan de vrolijke online kick-off deden 30 mensen mee en werden onderling de nodige inspiratie voor effectieve content uitgewisseld. Van duurzame energie tot dameskleding, er kwam van alles aan bod.
Vervolgens kregen 40 mensen een maand lang via e-mail opdrachten in hun mailbox om concreet aan de slag te gaan met Facebook, Google en Instagram. Dat heeft geleid tot een aantal zichtbare verbeteringen op de sociale mediakanalen van actieve deelnemers.
De Facebookgroep https://www.facebook.com/groups/socialmediachallengesuydersee kreeg 38 leden. Deze werd vooral gebruikt als online database voor de dagelijkse opdrachten, de interactie binnen de groep was wat lager dan gebruikelijk. We vermoeden dat dit vooral komt door de lockdown situatie die de ondernemers in de greep hield. Verschillende deelnemers vonden het lastig om in deze periode positieve berichten te delen, hadden het druk met hun bedrijfsvoering of voelden andere belemmeringen. Dankzij de Facebook pagina kunnen alle ondernemers van winkelcentrum Suydersee de opdrachten ook op een later tijdstip oppakken. Ook ondernemers die zich niet voor de challenge hadden aangemeld krijgen zo een herkansing.
De dagelijkse uitdagingen in de Facebook groep werden overigens wel goed gelezen, gemiddeld werden de berichten door 25 deelnemers bekeken. De interesse in de aangeboden tips en trucs bleef daarmee hoog tot het eind van de challenge. Daarnaast viel op, dat vooral berichten waarin een heel concrete opdracht werd gegeven meer reactie opriep. Een goed voorbeeld daarvan is de uitdaging om een screenshot van je Instagram bio te delen in de Facebook groep. Die leverde 10 opmerkingen op.