Hospitality Challenges smaken naar meer

Hospitality Challenges smaken naar meer

In juni en juli konden alle vrijetijdsondernemers uit 14 Duitse en Nederlandse Hanzesteden meedoen aan de Hanze Hospitality Challenge. Een maand lang prikkelende opdrachten in je mailbox en gesprekken over gastvrijheid in een besloten Facebook groep.

Hierbij stonden drie deelthema’s centraal:

  • Culturele verschillen tussen Duitse en Nederlandse bezoekers
  • Het Hanzegevoel en het Hanzeverhaal
  • Gastvrijheid in theorie en praktijk

Aan de Duitstalige Challenge deden 19 deelnemers mee, bij de Nederlandstalige Facebook groep stond de teller op 108 volgers. Kwantiteit is niet altijd hetzelfde als kwaliteit, dat bleek ook nu weer. Want de deelnemers aan de Duitse challenge veroorzaakten met elkaar ongeveer evenveel interactie als de Nederlandse groep, die ruim vijf keer zo groot was. Een van de verklaringen die hiervoor werd gegeven is “Duitsers zijn op zich meer terughoudend met het gebruik van sociale media, maar als ze zich hebben gecommiteerd aan een training gaan ze er ook vol voor. Terwijl de gevoelde drempel voor Nederlandse deelnemers veel lager is, maar de vrijblijvendheid ook groter.”

De waardering voor beide challenges was groot, zo bleek uit de evaluaties met diverse deelnemers.

 

En het goede nieuws is, dat vanaf 5 oktober een reprise van start gaat. Deze Hanze Hospitality Challenge wordt georganiseerd in samenwerking met Deventer Marketing, maar alle mensen die in andere Hanzesteden werkzaam zijn in de recreatie- en toerismesector mogen gratis meedoen. Online aanmelden is wel verplicht via https://www.toerismevan.nl/aanmelden-hospitality-deventer/