Kennistransfer Hanzesteden uit de startblokken

Kennistransfer Hanzesteden uit de startblokken

Het is voor de vrijetijdseconomie in onze Hanzesteden belangrijk dat gasten goed ontvangen worden. Toerisme VAN en Marketing Oost zijn daarom aan de slag gegaan met een project om

  • grensoverschrijdende samenwerking tussen Duitse en Nederlandse Hanzesteden te versterken
  • de gastvrijheid te verbeteren
  • en ondernemers in deze steden te ondersteunen.  

Terugblik: social media challenges Doesburg en Zwolle

In april zijn we gestart met de eerste trainingen waarmee ondernemers en anderen leerden hoe ze sociale media kunnen inzetten voor meer interactie, een betere gastvrijheid en uiteindelijk meer omzet. Dit gebeurde in de vorm van ‘challenges’: ze kregen een maand lang huiswerkopdrachten via e-mail en een besloten Facebook groep.

De eerste twee deelnemende steden waren Doesburg (39 deelnemers) en Zwolle (23 deelnemers). De social media challenges leverden de nodige tips en tops op voor volgende edities die in de komende maanden worden georganiseerd.

Tips:

  • De ‘geschiedenisles’ bij de kick-off is interessant, maar niet relevant genoeg voor social media challenges. Dus inkorten of aanpassen.
  • De e-mails aan deelnemers moeten bondiger worden geformuleerd.
  • Kort de opdrachten in. Anders maak je de belofte “20 minuten per dag” niet waar.
  • Een maand met opdrachten is prima, maar het aantal opdrachten per week kan minder. Bijvoorbeeld alleen op werkdagen?

Tops:

  • Het werkt: “Ondernemers taggen elkaar en weten ook BezoekDoesburg beter te vinden. Op zowel Facebook als Instagram zie ik meer activiteit van de ondernemers”

Enkele andere quotes van deelnemers:

  • “Ik vond de input zeer geslaagd en heb er veel van geleerd.”
  • “Heel erg bedankt voor alles. Ik heb, zoals eerder aangegeven, veel geleerd en ga echt zeker mee verder. Ik heb veel notities gemaakt, ook al is dit nog niet op mijn social media kanalen te zien. Het komt. Bedankt voor jullie geduld, tijd en goede raden. Jullie zijn een mooi team samen!”

Vooruitblik: Hanze Hospitality en andere challenges

De volgende stap is de organisatie van de Hanze HOSPITALITY Challenge voor alle mensen in de Hanzesteden. Meer informatie hierover is te vinden op https://www.toerismevan.nl/nieuws/hanze-trainingsprogramma-van-start/ en iedereen kan zich vanaf nu online aanmelden via https://www.toerismevan.nl/hanze-hospitality-challenge/.

Vervolgens zullen de social media challenges komend najaar worden herhaald in steden als Elburg, Zutphen en Hasselt. Ook mensen uit andere Hanzesteden mogen hier gratis aan meedoen.

Samenwerking en steun van INTERREG

De Hanze Challenges worden uitgevoerd in het kader van het project ‘grensoverschrijdende samenwerking Hanzesteden toen en nu’ met steun van het INTERREG programma van de Europese Unie. De veertien Hanzesteden die in het kader van dit project samenwerken onder aanvoering van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, MarketingOost en Niederhein Tourismus zijn: Deventer, Doesburg, Elburg, Harderwijk, Hasselt, Hattem, Kampen, Maasbommel, Zutphen, Zwolle, Emmerich-am-Rhein, Kalkar, Wesel en Neuss.